Aktiverer BankID-app

Nyhet: BankID-app!

Hva er BankID-app?

BankID-app er en app du kan laste ned på mobiltelefonen din, som gjør både innlogging og signering med BankID enda enklere og tryggere. Med appen kan du identifisere deg helt uten at du behøver å finne frem kodebrikken.

BankID-app er ekstra trygt fordi du også kan beskytte telefonen med en kode og fordi du alltid mottar varsel på mobilen som du må godkjenne. Ikke minst har du telefonen i nærheten.

BankID-app vil ta på sikt ta over for BankID på mobil, som vil bli faset ut gradvis fra høsten av.

 

BankID på mobil – fases ut fra høsten 2022

Utfasingen av BankID på mobil starter allerede fra høsten av. Du vil fortsatt kunne bruke BankID på mobil en god stund til, men vi anbefaler at du tar i bruk BankID-app så snart som mulig.

Fra 1. september 2022 stoppes nemlig muligheten for aktivering av BankID på mobil. Det betyr at dersom du mister mobilen, bytter abonnement eller får nytt SIM-kort etter 1. september, så vil du ikke kunne aktivere BankID på mobil på nytt.

 

Så ikke vent – ta i bruk BankID-app i dag!

 

Slik kommer du i gang med BankID-app

Klikk på alternativene under for å lese mer.

Slik kommer du i gang med BankID

Last ned BankID-app'en på din mobil

BankID-app er tilgjengelig på iPhone og Android

iPhone – du må ha iOS 12 eller nyere

Android – du må ha Android 6 eller nyere

 

Klikk her for å laste ned BankID-app til iPhone

Klikk her for å laste ned BankID-app til Android

 

Slik aktiverer du BankID-app med kodebrikke
For å aktivere BankID-app med kodebrikke, klikk her
Slik aktiverer du BankID-app med BankID på mobil
For å aktivere BankID-app med BankID på mobil, klikk her
Slik aktiverer du BankID-app med kode på SMS/e-post
For å aktivere BankID-app med kode på SMS/e-post, klikk her
Slik logger du inn med BankID-app
  1. Velg BankID, ikke BankID på mobil
  2. Velg BankID-app som metode
  3. Godkjenn varsel på telefonen
  4. Bekreft innloggingen med ditt personlige passord

Spørsmål og svar om BankID-app

Klikk på spørsmålene under for å se svarene. Om du trenger hjelp med BankID, ring oss på 72 83 00 00

Spørsmål og svar om BankID-app

Hva gjør jeg hvis aktivering feiler?

For å kunne aktivere og ta i bruk BankID-appen, så må du ha en aktiv BankID-brikke fra før og du må huske ditt personlige passord.

Dersom du har BankID-brikke fra oss, så ta kontakt med oss på tlf 72 83 00 00.
Må jeg fortsatt ta vare på BankID-brikken?
Ja. Selv om du stort sett klarer deg fint med BankID-appen i det daglige, så kan du bli nødt til å bruke BankID-brikken av og til. Så ta vare på den! 
Jeg får ikke BankID-app som et alternativ ved innlogging!
Du må velge BankID og ikke BankID på mobil når du skal logge inn med BankID-app. Når du logger inn første gang med BankID-app, velger du BankID-app som metode: klikk på "Velg annen BankID" under feltet for engangskode. Så velger du BankID-app i listen, trykker deg videre og følger instruksjonene på mobilen din.
Må jeg alltid bruke mitt personlige passord når jeg bruker BankID-app?
Vi vil i løpet av høsten 2022 også tilby bruk av biometri eller PIN i BankID-appen. Frem til dette er på plass, så må du bruke ditt personlige passord når du bruker BankID-appen.
Kan jeg aktivere BankID-app på en telefon med utenlandsk operatør/SIM-kort?
Nei. Du må ha et norsk mobilnummer for å aktivere BankID-app.
Kan jeg fortsatt bruke BankID på mobil?
Ja, du kan fortsatt bruke BankID på mobil i en god stund fremover, selv om du aktiverer BankID-appen.