BankID

Din digitale legitimasjon. Bruk den til innlogging og signering i mobil- og nettbank. Du kan også bruke din BankID på en rekke andre nettsider, portaler og tjenester. BankID er også tilgjengelig som app for iPhone og Android.

BankID kodebrikke

Denne bruker du hver gang du skal logge inn i mobil- og nettbank. Du må ha kodebrikken tilgjengelig for å få de nødvendige koder for å logge inn, i tillegg må du huske ditt valgte passord. 

Kunder under 15 år kan også få BankID brikke, med samtykke fra foreldre/verger.

Jeg ønsker hjelp med BankID kodebrikke

 

BankID-app

BankID-app er en app du kan laste ned på mobiltelefonen din, som gjør både innlogging og signering med BankID enda enklere og tryggere. Med appen kan du identifisere deg helt uten at du behøver å finne frem kodebrikken.

BankID-app er ekstra trygt fordi du også kan beskytte telefonen med en kode og fordi du alltid mottar varsel på mobilen som du må godkjenne. Ikke minst har du telefonen i nærheten.

BankID-app vil ta på sikt ta over for BankID på mobil, som vil bli faset ut gradvis fra høsten av.

 

Slik kommer du i gang med BankID-app

Klikk på alternativene under for å lese mer.

Last ned BankID-app'en på din mobil

BankID-app er tilgjengelig på iPhone og Android

iPhone – du må ha iOS 12 eller nyere

Android – du må ha Android 6 eller nyere

 

Klikk her for å laste ned BankID-app til iPhone

Klikk her for å laste ned BankID-app til Android

 

Slik aktiverer du BankID-app med kodebrikke
For å aktivere BankID-app med kodebrikke, klikk her
Slik aktiverer du BankID-app med BankID på mobil
For å aktivere BankID-app med BankID på mobil, klikk her
Slik aktiverer du BankID-app med kode på SMS/e-post
For å aktivere BankID-app med kode på SMS/e-post, klikk her
Slik logger du inn med BankID-app
  1. Velg BankID, ikke BankID på mobil
  2. Velg BankID-app som metode
  3. Godkjenn varsel på telefonen
  4. Bekreft innloggingen med ditt personlige passord

Spørsmål og svar om BankID-app

Klikk på spørsmålene under for å se svarene. Om du trenger hjelp med BankID, ring oss på 72 83 00 00

Hva gjør jeg hvis aktivering feiler?

For å kunne aktivere og ta i bruk BankID-appen, så må du ha en aktiv BankID-brikke fra før og du må huske ditt personlige passord.

Dersom du har BankID-brikke fra oss, så ta kontakt med oss på tlf 72 83 00 00.
Må jeg fortsatt ta vare på BankID-brikken?
Ja. Selv om du stort sett klarer deg fint med BankID-appen i det daglige, så kan du bli nødt til å bruke BankID-brikken av og til. Så ta vare på den! 
Jeg får ikke BankID-app som et alternativ ved innlogging!
Du må velge BankID og ikke BankID på mobil når du skal logge inn med BankID-app. Når du logger inn første gang med BankID-app, velger du BankID-app som metode: klikk på "Velg annen BankID" under feltet for engangskode. Så velger du BankID-app i listen, trykker deg videre og følger instruksjonene på mobilen din.
Må jeg alltid bruke mitt personlige passord når jeg bruker BankID-app?
Vi vil i løpet av høsten 2022 også tilby bruk av biometri eller PIN i BankID-appen. Frem til dette er på plass, så må du bruke ditt personlige passord når du bruker BankID-appen.
Kan jeg aktivere BankID-app på en telefon med utenlandsk operatør/SIM-kort?
Nei. Du må ha et norsk mobilnummer for å aktivere BankID-app.
Kan jeg fortsatt bruke BankID på mobil?
Ja, du kan fortsatt bruke BankID på mobil i en god stund fremover, selv om du aktiverer BankID-appen.

BankID på mobil 

NB! Fra og med 1. september vil vi ikke kunne aktivere nye tilganger til BankID på mobil. Det betyr at hvis du bytter mobilabonnement, skifter SIM-kort eller kjøper ny mobil med eSIM etter 1. september, vil du også miste tilgangen til BankID på mobil.

Med BankID på mobil slipper du å ha kodebrikken med deg overalt, og du fikser alt fra mobilen. Alt du trenger å huske på er en 4-sifret kode. 

Husk: I mobilbanken kan du også logge deg inn og betale med Touch ID, FaceID eller personlig kode. 

Jeg ønsker hjelp med BankID på mobil

BankID policy og avtalevilkår

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID og BankID på mobil. Hvis du ønsker å lese et forenklet dokument, kan du se relevante avtalevilkår (PDS) for BankID og BankID på mobil.

BankID policy and terms of use

The Trust Service Provider Statement (TSPS) provides a description of the bank’s public key infrastructure for issuing electronic identities (eIDs) to its end users for BankID and BankID on mobile. For a simplified document, please see the relevant terms and conditions (PDS) for BankID and BankID on mobile.